BANJIR LAN LARANG
PANGAN
Pirang-pirang dina iki, ing ngendi-endi papan keprungu pawarta banjir, ora
mung kutha-kutha ing pulo Jawa, kayata Yogyakarta, Solo, Bandung, Jakarta,
Surabaya, lan Semarang, nanging uga ing pulo-pulo liyane kaya dene kedadeyan
banjir ing Kalimantan, Sumatra, Sulawesi, lan Papua. Kedadeyan mau kaya-kaya
bareng. Bab kang kaya mangkono iku bisa dumadi, amarga ora mung sebab alase
sing wis gundhul, nanging sejatine luwih akeh disebabake cuaca ekstrim. Cuaca
ekstrim bisa dumadi saka pengaruhe “pemanasan global” kang dumadi sa-donya.
Malah kedadeyan udan salju nggegirisi uga dumadi ing tlatah Benua Eropa, kang
ndadekake akeh penerbangan batal. Semono uga Benua Australia sing sejatine
mangsa ketiga, uga kena udan salju sing nggegilani.
Akeh udan uga bisa nyebabake tetanduran padha gagal panen. Saliyane
kembange ora dadi woh, sebageyan tetanduran kayata pari uga keterak banjir,
saengga panene gagal. Tetanduran sing akeh gagal panen kayata rambutan, duren,
apa dene lombok. Malah, nganti pawarta iki katulis, rega lombok tansaya ndedel
ora karu-karuwan. Sekilone –yen wingi isih kawartakake mung tekan 60 ewu
rupiyah—saiki nganti punjul saka satus ewu sekilone, kanggo lombok jemprit
abang. Dene lombok abang gedhe nganti sewidak ewu sekilone. Kamangka lombok
mono klebu bumbu dhapur sing kudu ana kanggo mangsak. Yen nganti lombok regane
larange ora mekakat, ateges nambahi sengsarane wong cilik anggone arep nyukupi
kebutuhan pangane. Durung maneh rega beras kang isih ndedel tansaya mundhak,
nambahi masarakat cilik padha ora bisa tuku beras. Kamangka negara Indonesia
kondhang kanthi jejuluk “gemah ripah loh jinawi, tata titi tentrem kerta
raharja, kang sarwa tinandur bakal thukul”.
Larange pangan ing wiwitane taun iki, ndadekake tansaya akeh warga miskin
sing padha kaliren, amarga ora bisa tuku beras. Mangan sega kanggone dheweke
dianggep panganan kang istimewa. Barange pancen ana, nanging dheweke wis ora
kuwat tuku maneh. Pancen memelas banget. Kamangka dheweke uga kudu tetep mangan
kanggo nyambung urip. Mula gandheng beras larang, dheweke padha milih tuku
panganan liyane sing luwih murah, kayata sega aking, thiwul, sega jagung, oyek,
lan liya-liyane. Panganan kasebut regane luwih murah tinimbang beras. Pancen
sejatine panganan kang regane murah kasebut kurang ana gizine. Nanging kepriye
maneh, kepeksa dituku amarga sing kuwat dituku. Tinimbang mati kaliren, dheweke
tuku panganan sing tanpa gizi amarga kepeksa.
Suwalike, sebageyan masarakat liyane malah tetep padha udur politik.
Sebageyan maneh, kayata para pejabat padha nggedhegake anggone padha korupsi.
Sebageyan masarakat liyane malah kerep dhemo, njaluk bayarane mundhak sing
luwih akeh. Kamangka bayaran saben tahune wis diundhakake. Sebageyan maneh uga
nganakake dhemo supayane bisa diangkat pegawe negri. Kamangka dana APBN lan
APBD ing wektu iki, wis luwih saka separone mung entek kanggo mbayar blanjane
pegawe negri kang cacahe mung saiprit. Banjur masarakat liyane keduman apa?
Mangkono iku gambarane rakyat Indonesia ing taun 2011 iki sing durung akeh
owah-owahane karo taun-taun sadurunge.
"MUSIBAH
SANGAREPE PEMILIHAN PRESIDEN"
Pemilihan presiden lan wakil presiden 5 Juli wis saya cedhak. Sapa
wae sing arep nyalon presiden lan wakil presiden sebageyan wis ketok, antarane
Megawati, Hamzah Haz, Susilo Bambang Yudoyono, Wiranto, Amin Rais, Yusuf Kalla,
lan liya-liyane. Wektu-wektu iki akeh-akehe para calon presiden lan wakil
presiden mau wis padha njajagi antarane siji lan sijine kanggo pasangane utawa
istilahe koalisi. Sapa ngerti kanthi koalisi bisa entuk panyengkuyung sing
luwih gedhe saka rakyat. Pawarta ngono kuwi sing lagi rame-ramene ngrenggani
layang kabar sing sumebar ing Indonesia bab politik.
Bab politik mono adate dadi caturane wong gedhe. Yen wong cilik
nyatur politik adate mung melu-melu. Amarga biasane arang banget wong cilik
sing kecipratan muktine. Dene yen bab musibah racake sing kena wong cilik.
Kayata sing lagi wae kedaden ing Sumatera Barat Jumuwah tanggal 23 April
kepungkur, wong sak bus kurugan lemah longsor nganti wong sing nemahi mati
nganti 39 gunggunge. Racake sing mati mau mesthi wae wong cilik. Kedadeyan mau
penere ngenani bus ALS sing dumadi ing Hutan Lindung Panti ing Kuburan Nanduo,
Nagari Panti, Kabupaten Pasaman, kira-kira 211 km sisih lore kutha Padang.
Liyane iku kedadeyan tawur antarane pendukung NKRI lan Republik
Maluku Selatan sing dumadi Minggu tanggal 25 April kepungkur, racake sing kena
musibah uga wong cilik. Miturut layang kabar Kompas nganti tekan tanggal 27
April wingi, sing tiwas wis nganti wong 21. Malah anggota Brimob wis melu tiwas
ana wong loro. Kedadeyan mau dumadi ing Talake lan Waringin ing kutha Ambon,
pulo Ambon, Propinsi Maluku.
Durung maneh kedadeyan-kedadeyan liyane sing racake uga ngenani
wong cilik kayata kerampokan, kecopetan, kobongan, kebanjiran, lan
liyane-liyane. Musibah tetep wae ngenani wong cilik. Muga-muga wae kanthi anane
pemilihan presiden lan wakil presiden kanthi langsung ora nambahi musibah
marang wong cilik.
SALAH MANGSA?
Ngancik sasi Mei taun
iki, pirang-pirang dhaerah isih akeh udan. Malah akeh sing kepara kebanjiran
lan kena banjir bandhang. Kaya sing durung suwe kedadeyan ing dhaerah
Trenggalek Jawa Timur. Ana wong papat sing tiwas amarga banjir bandhang
kasebut. Banjir lan banjir bandhang uga nerak dhaerah-dhaerah liya ing pulo
Jawa, Sumatra lan liya-liyane. Kamangka ing padatan, ngancik sasi Mei iku,
udane wis suda akeh lan mlebu ing mangsa mareng (pancaroba) lan sabanjure mlebu
ing mangsa ketiga. Malah miturut Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika
(BMKG) Nasional, ing mangsa ketiga taun iki luwih dawa lan hawane luwih garing.
Kenapa kok malah suwalike, ing mangsa pancaroba kaya ing sasi Mei iki isih akeh
udan? Kedadeyan apa iki?
Jare-jarene wong
pinter, saiki iki donya lagi keterak “pemanasan global”. Mula kadhangkala
ramalan iku ora cocog lan malah kepara mleset. Apa ya isih akehe udan ing sasi
Mei iki klebu salah sijine ramalan sing mleset. Bisa uga mangkono. Mula kanthi
anane ramalan sing sok mleset kasebut, kabeh manungsa kudu akeh waspadane,
supaya ora kena kacilakan awujud apa wae, kayata raga, bandha, utawa liyane.
Apa maneh tumrap warga sing manggon ing pereng-pereng gunung, kudu tambah
tansaya waspada, amarga akeh alas-alas kang ditegori, dadine gundhul. Yen wis
ngono, kanthi anane akehe banyu udan, gampang wae ndadekake lemah longsor,
gedhene banjir bandhang.
Akeh papan-papan
perenging gunung kang saiki wis padha gundhul malik ditanduri sayur-sayuran
kayata, kobis, wortel, kenthang, lan sapiturute. Kayata kang ditemoni Tembi
nalik durung
suwe sanja menyang Malang, Jawa Timur. Pas ngliwati dhaerah Pujon, Malang, ana
sebageyan dalan kang padha longsor keterak banyu kali. Kiwa tengene dalan,
akeh-akehe lemahe rawan longsor, amarga wis dikebaki tanduran sayuran lan
woh-wohan. Malah ilining banyu kali sebageyan wis ora ngliwati dalane banyu,
nanging nerak dhaerah sawah-sawah. Pancen nggegirisi banget. Iku mertandhani
yen dhaerah Pujon, Malang pancen wis rawan longsor. Ora beda karo
dhaerah-dhaerah perenging gunung ing pirang-pirang dhaerah ing Jawa Tengah,
Jawa Barat, lan liya-liyane. Apa iki mertandhani yen manungsa iku saiki mung
mburu bandha thok?
SEKATEN LAN GREBEG MULUD 1944 TAUN JAWA
Kaya
adat saben, ing sasi Mulud taun Jawa, Kraton Kasultanan Ngayogyakarta (uga ing
Kraton Kasunanan Surakarta) padha ngadani sawijining acara tradhisional yaiku
kang aran Grebeg. Acara grebeg kasebut diadani kanggo mengeti wiyose Kanjeng
Nabi Muhammad SAW ing tanggal 12 Rabiul Awal. Sasi Rabiul Awal iku petungan
sasi ing taun Hijriyah, petungan Islam. Yen ing petungan Jawa, sasi kasebut
diarani sasi Mulud, amarga dijupuk saka wiyose Kanjeng Nabi Muhammad SAW. Mulud
dhewe saka tembung milad, kang ateges wiyos utawa lair. Mula ing masarakat
Jawa, pengetan wiyose Kanjeng Rasul iku dipahargya kanthi nggelar Grebeg Mulud.
Puncak grebeg diadani pas ing tanggal 12 Mulud utawa 12 Rabiul Awal. Ing acara
puncak kasebut, pehak kraton kekarone padha gawe gunungan arupa panganan,
jejanganan, lan ubarampe liyane minangka sedhekah kanggo kawulane. Ing taun
iki, grebeg arep diadani ing dina Slasa tanggal 15 Pebruari 2011 (ngepasi
tanggal 12 Mulud 1944 J utawa 12 Rabiul Awal 1432 H).
Seminggu
sadurunge upacara grebeg, adate pehak kraton padha ngetokake gamelan Sekathi
(ing Kasultanan Ngayogyakarta arane Kyai Guntur Madu lan Kyai Nagawilaga).
Gamelan kasebut sasuwene seminggu ditabuh ing Masjid Gedhe Kauman. Adate akeh
para warga kepengin padha ngrungokake gamelan sing padha ditabuh. Miturut
sejarahe, nalika gamelan padha ditabuh, sing diangkah supaya kawula Mataram
padha gelem mlebu agama Islam kanthi maca “Syahadatain”, kanthi manasuka ora
dipeksa. Amarga, gamelan iku minangka daya tarik nekakake wong. Lan ing
sela-selane nabuh gamelan Sekathi mau, adate diadani dakwah Islam.
Ing
masarakat Jawa ana kapercayan kang wis turun-tumurun, yen para kawula sing
padha melu rebutan gunungan nalika grebeg, utawa nginang lan dhahar sega gurih
nalikane gamelan Sekathi ditabuh, bisa ndadekake tambah berkah, sempulur
rejekine, utawa awet enom. Kuwi kabeh mung kapercayan. Sing cetha, kanthi anane
tradhisi kasebut mung dadi pratandha, yen sejatine kraton iku nduweni kuwajiban
gawe makmure kawulane. Mula antarane kraton lan kawulane iku kudu padha
golong-gilig. Padha kaya wektu saiki, nalika ana kasus sing lagi dialami dening
kraton, kanthi anane ontran-ontran bab Rancangan Undang-Undang Keistimewaan
(RUUK), mula kawulane uga kudu melu nyengkuyung mbela kraton. Ora malah
suwalike, tinggal glanggang colong playu.
SEKOLAH SBI LAN RSBI, KANGGO SAPA?
Sekolah
Bertaraf Internasional (SBI) lan Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional (RSBI)
wiwit mratah ing Indonesia limang taun pungkasan. Pancen tujuane apik yaiku
kanggo ningkatate kualitas pendhidhikan ing Indonesia supaya ora kalah karo
kualitas pendhidhikan ing negara manca. Salah siji cirine sekolah SBI lan RSBI
yaiku ing pengantar pelajarane nggunakake sethithike rong basa, yaiku basa
Indonesia lan basa Inggris. Mula ora mokal, pamarentah dhewe ngesok anggaran
kang gunggunge nganti atusan yuta saben sekolah SBI lan RSBI saben taune. Dana
kang disokake nganti gunggunge atusan yuta mau kanggo ningkatate sarana lan
prasarana pendhidhikan. Kanthi komplite sarana prasarana, diajap supaya
kualitase tambah apik lan yen bisa sekolah-sekolah liyane bisa melu nyonto.
Nanging
banjur kepriye kabare sabanjure? Nyatane kanthi anane sekolah SBI lan RSBI akeh
sing sambat utamane kawula cilik, amarga ora gampang mlebu ing sekolah kasebut.
Yen ta upamane bijine apik, durung karuwan bisa klebu, amarga kudu isih tetep
mbayar larang, malah kepara yutan. Durung maneh SPP sasen uga ngancik atusan
ewu rupiyah. Kamangka saliyane wis entuk dana saka pamarentah atusan yuta,
sekolah SBI lan RSBI uga isih entuk dana Bantuan Operasional Sekolah (BOS) lan
Bantuan Operasional Pendidikan (BOP). Jarene kabeh biaya kasebut kanggo
ningkatake kualitas pendhidhikan. Mula saka iku, gandheng mlebu neng sekolah
SBI lan RSBI angel, utamane saka dhuwit sumbangan sing nganti yutan kasebut,
mula sekolah kasebut akeh sing mlesetke jenenge kanthi sebutan Sekolah Bertarif
Internasional lan Rintisan Sekolah Bertarif Internasional. Sing cetha sekolah
kasebut, jan-jane mung kanggo bocah-bocah anake wong sugih. Dene kanggo anake
wong-wong mlarat cukup ing sekolah biasa wae.
Emane
sekolah-sekolah kasebut saiki kaya-kayane malah entuk palilah saka pamarentah.
Dene sekolah-sekolah biasa liyane, klebu sekolah swasta ecek-ecek kaya-kayane
tambah dijarake. Urip ya sokur mati sakarepmu. Sekolah-sekolah saiki tansaya
tambah dikothak-kothak lan dipilah-pilah. Wong mlarat labele sekolah A, dene
wong sugih labele sekolah B, lan sapiturute. Endi sing gelem mbayar larang bisa
mlebu sekolah SBI lan RSBI, ora ketang kurang pinter. Kamangka sejatine
kuwajibane pamarentah ngopeni sekolah-sekolah pinggiran supaya kualitase tambah
apik, lan ora suwalike malah mateni. Rak sejatine tugase pamarentah menehi
pendhidhikan sing padha tumrap kabeh warga negarane tanpa mbedak-bedakake. Yen
wis carane ngene iki, nganti kiamat wong mlarat ora bakal bisa sekolah ing
sekolahan-sekolahan sing kualitase apik, lan wis tinakdir kudu dadi wong cilik,
dadi babu, nerusake saka trahe wong tuwane. Sengsara banget yen ngono kuwi!
Tidak ada komentar:
Posting Komentar